post

mindfull-etenHet klinkt een beetje tegenstrijdig om ‘snel’ te ontspannen, maar in tegenstelling van wat veel mensen denken, heb je geen zeeën van tijd nodig om goed te kunnen ontspannen. Vooral als je snel gestrest bent, is het belangrijk dat je ook weet hoe je snel ontspant. Hier volgen 3 simpele manieren om snel van je stress af te komen.

  1. Haal adem door je buik

De meeste mensen halen automatisch adem, zonder dat ze daarbij nadenken. In momenten van stress schiet de adem omhoog, waardoor ze de adem hoog in de borst hebben zitten. Als je echter door je buik ademhaalt, krijgt je lichaam veel meer zuurstof binnen en weten je hersenen dat alles veilig is en je mag ontspannen.

Om dit te oefenen kun je beginnen door ergens rustig te gaan zitten. Zorg voor een rechte rug, leg je rechterhand op je buik en je linkerhand op je borst. Probeer nu je ademhaling vanuit je buik te laten beginnen en weer te eindigen. Voel je rechterhand als eerst naar voren bewegen en pas daarna je linkerhand. Blijf deze oefening doen totdat je op elk moment van de dag probleemloos je aandacht naar je buikademhaling kunt terugbrengen.

  1. Luister naar rustgevende muziek

Rustige muziek heeft direct een kalmerend effect op je hersenen. Hierdoor ontspant je lichaam, ga je rustiger ademhalen en daalt je bloedruk. De beste muziek om rustig van te worden is muziek zonder vocalen, zoals piano of viool, yoga muziek of muziek met binaural beats. Binaural beats zorgen voor meer balans in je hoofd.

  1. Ga de natuur in

Een wandeling door het bos of over het strand zijn geweldige manieren om te ontspannen. Het is bewezen dat mensen rustiger worden als ze naar de zee kijken. Maar zelfs al het kijken naar vissen in een aquarium of naar een schilderij van een prachtig oerwoud, kan al rustgevend werken.  Wil je echt goed ontspannen? Ga dan de natuur in en zorg voor een beetje beweging. Pak de fiets, maak een wandeling of speel met je hond.